کد خبر: 943821
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸
انتخاب شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد
سال‌هاست مردم استان چهارمحال و بختیاری دست به تولید نمد می‌زنند. میراثی فرهنگی که به‌رغم برخورداری از ظرفیت خوب برای اشتغالزایی، طی سال‌های اخیر اسیر کم‌توجهی شده بود و حالا به تازگی با ثبت ملی شهر نمد این هنر رونق تازه‌ای یافته است.
ميترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: ۲۵۰ کارگاه کوچک و ۱۵ کارگاه بزرگ در سراسر استان چهارمحال و بختیاری بخصوص شهرکرد دست به تولید انواع محصولات نمدی می‌زنند. کارگاه‌هایی که بیش از ۴۰ تن نمد و صادراتی بیش از ۱۸ هزار کیلو را هر سال برای استان رقم می‌زنند که ارز آوری ۱۱۵ هزار دلاری دارند. این هنر علاوه بر ایجاد فرصت اشتغالزایی برای جوانان، امکانی هم در راستای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است. ظرفیتی که به تازگی با ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد، فرصتی جدید برای استان و کشور فراهم کرده است که نیازمند توجه هرچه بیشتر متولیان است.

سال‌هاست مردم استان چهارمحال و بختیاری دست به تولید نمد می‌زنند. میراثی فرهنگی که به‌رغم برخورداری از ظرفیت خوب برای اشتغالزایی، طی سال‌های اخیر اسیر کم‌توجهی شده بود و حالا به تازگی با ثبت ملی شهر نمد این هنر رونق تازه‌ای یافته است. لازم به ذکر است که در حال حاضر سالانه بیش از ۴۰ تن نمد در استان تولید می‌شود که در صورت حمایت متولیان امکان افزایش این میزان به ۵۰ تن هم وجود دارد. البته در کنار ایجاد ظرفیت برای تولید، لازم است که متولیان شرایط را برای صادرات این محصول ملی نیز فراهم کنند. اکنون فقط ۱۸ هزار کیلو از این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود و عمده کشور‌های خواهان این هنر امریکا و سوئد هستند. البته همین مقدار نمد هم سالانه برای استان ارزآوری ۱۱۵ هزار دلاری دارد. لازم به ذکر است که نمد چهارمحال و بختیاری نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد؛ همچنین کارشناسان معتقدند شهرکرد علاوه بر اینکه به عنوان شهر ملی نمد شناخته می‌شود، توان تبدیل شدن به شهر جهانی نمد را هم دارد. این محصول بر اساس گفته کارشناسان کاربرد فراوانی در حوزه پزشکی و صنعت خودرو، صنایع گردشگری و ورزش را دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «هم اینک ۵۰۰ هنرمند در حوزه تولید نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.» مهرداد جوادی می‌افزاید: «نمد شهرکرد می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین کالا‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری باشد.»

ذوق شهرکردی‌ها نمد سنتی را مدرن کرد

بنابر این با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، ضروری است زیرساخت‌های مورد نیاز و حمایتی مسئولان در راستای توسعه صنعت نمد در شهرکرد فراهم شود. رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد در این باره می‌گوید: «نخستین و بزرگ‌ترین هدف از ثبت شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد ایران، برندسازی برای این شهر و تمام تولیدکنندگان نمد است، این اقدام می‌تواند در سال‌های بعد به ثبت شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد منتهی شود.» حیدر علیپور دهکردی می‌افزاید: «ثبت شهرکرد به نام شهر ملی نمد ایران افزون بر رونق کسب و کار تولیدکنندگان، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه و افزایش فروش این صنایع دستی، می‌تواند نتایج فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی برای شهروندان به‌دنبال داشته باشد.» مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور نیز می‌گوید: «در سال‌های گذشته هنرمندان توانمند شهرکردی با نوآوری و به روزرسانی محصولات نمدی توانسته‌اند این شهر را به عنوان شهر ملی نمد به ثبت برسانند.» حسین خواجه بیدختی می‌افزاید: «اهمیت نمد در چهارمحال و بختیاری به خوبی تبیین شده و با توجه به وفاق و همدلی شکل گرفته در این حوزه چشم‌انداز روشنی برای صنعت نمد در استان ترسیم می‌شود» لازم به ذکر است طی سال‌های اخیر هنرمندان شهرکردی این هنر دیرینه را با استفاده از رنگ‌های تند و جوان پسند، بهره‌گیری از روش‌های جدید بازاری مانند تنوع در رنگ، رفع بوی پشم از نمد، تولید محصولات پزشکی و طبی مربوط با نمد باعث شده‌اند که نه تنها نمد سنتی ماندگار شود، بلکی اکنون به عنوان کالایی سنتی با ظاهری مدرن به آن توجه شود که این خود ضامن پایداری و مورد قبول قرار گرفتن این هنر در سراسر کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار